Followers

Monday, February 25, 2013

Adakah anda sudah bersarapan pagi ini??

Assalamualaikum... Selamat Pagi!!

Hari ni saya nak berkongsi tips macam mana cara nak kuruskan badan. Saya percaya kepada kaedah menguruskan badan secara natural. Maksudnya tak perlu kita amal produk pelansingan semata-mata hanya kerana nak kuruskan badan.

Jadi macam mana caranya?? Hari ahad yang lepas saya belajar kursus latihan guasa dan diterangkan tentang 12 laluan meridian seperti di bawah. 


 Mengikut kitaran ini, kedudukan perut berada di jam 7 pagi hingga 9 pagi. Ini bermaksud pada jam itu adalah menjadi waktu bagi perut untuk melakukan tugasnya. Tugas apa?? Tugas untuk mencerna dan menghadam makanan. Tetapi apakah yang terjadi kepada perut jika ketika itu kita masih belum bangun tidur atau kita rushing nak hantar anak ke taska/tadika atau sekolah dan akhirnya kita terus menuju ke tempat kerja??

Menurut satu artikel,

"There’s no point working out five days a week if you’re going to give in to temptation and inhale three kebabs and a packet of Tim Tams when you get home."


 Jadi apakah kaitan tajuk entri saya kali ini dengan cara nak kuruskan badan?

Sebelum tu saya kongsikan artikel ini SIDE EFFECTS OF NOT EATING BREAKFAST. Apakah side effect nya? Sudah terang lagikan bersuluh...

"Obesity and its ensuing complications -- such as diabetes, infertility and heart disease -- are some of the biggest concerns of the 21st century. Mayo Clinic registered dietician, Katherine Zeratsky, provides reasons why not eating breakfast may lead to weight gain and obesity. She notes that breakfast helps to control excess hunger throughout the day. Since you fast overnight while sleeping, forgoing breakfast adds to this fasting period and may disrupt blood sugar balance and insulin output. Skipping breakfast also triggers bad eating habits throughout the day, as cravings ensue and quick-fix fast foods are often sought out. Furthermore, eating breakfast boosts your metabolism and increases your energy throughout the day. When you do not eat breakfast, your energy is reduced and physical activity levels decline."

Jadinya untuk menguruskan badan, memang tak perlu nak amalkan pil-pil pelangsing, minuman diet, minuman untuk kurus.. cuma perlu bersarapan sahaja!! Anda boleh membaca terus tentang kebaikan bersarapan dan keburukan tidak bersarapan dalam artikel di atas

Namun begitu, perlu diingatkan bahawa sarapan pagi terbaik adalah sarapan yang penuh berkhasiat!! Seboleh-bolehnya elakkan makan sarapan pagi yang tinggi kolestrol, lemak, gula, garam dan karbohidrat. Lebihkan vitamin, mineral dan protein tumbuhan.

Jika sekiranya anda memang tidak langsung berkesempatan nak memasak atau menjamah sarapan pagi anda... apatah lagi menyediakan menu bersyarat seperti di atas... ANDA MASIH PERLU UNTUK BERSARAPAN PAGI!!! 

Jadi macam mana??? Saya ada penyelesaiannya.

Mengikut pakar MRT Elken, amalkan setiap hari setiap pagi..

ELKEN SPIRULINA
Mengandungi 46 jenis nutrien diperlukan badan, 100% Alkali, 100% Organik
 
 EPA DHA
Mengurangkan kolestrol dan mengawal kelikatan darah, sumber makanan terbaik untuk otak.

ESTER C  
Sumber vitamin C terbaik

 Oleh itu, JANGAN SKIP BREAKFAST ANDA!!  

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda

Name:
Email Address:
URL blog:

This HTML form was created by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...